Har lige haft et møde med en indkøbschef om virksomhedens brug af direct mail. Men vi talte ikke samme sprog.

Når jeg snakkede om ROI, tænkte han på opstartspriser. Når han talte om volumenrabat, tænkte jeg på pris pr. kontakt. Og når han sagde resultater, mente han besparelser, mens jeg troede, at vi talte om salg. Og når jeg talte om at effektivisere brugen af DM ved at skabe sammenhæng i processen, så han for sig en årsaftale med en printpris, der var 5 øre lavere end i dag.

Hvor var Marketing i det møde? Jeg er helt med på, hvor vigtig en rolle indkøb spiller for at drive en rentabel virksomhed – og jeg har heldigvis masser af møder med indkøbschefer, hvor vi forstår hinanden. Men indkøbschefer er nu en gang sjældent specialister i DM-processer.

Så for at skabe resultater og sammenhæng i forretningen må Marketing og Indkøb tage hinanden i hånden og gå til møde sammen. Hvis altså I ikke vil gå glip af de fordele, besparelser og resultatforbedringer, der ligger i at effektivisere processer i stedet for at diskutere prisen på at printe et brev?

Det er en af grundene til, at vi hos Express har gjort samarbejdet mellem Indkøb og Marketing lidt nemmere. Blandt andet ved at tilbyde en gratis Potentialerapport, der viser præcis, hvor I får mest ud af at sætte ind. Det giver grundlag for en snak, der giver mening for begge parter.

UDFORDRING: TAG HINANDEN I HÅNDEN OG SE, HVORDAN I FÅR MEST UD AF JERES DM-BUDGET